Forskjellen mellom BPA og tradisjonelle måter å organisere personlig assistanse på, ligger i at du leder assistanseordningen, i stedet for at en leder i kommunens helse- og omsorgstjeneste gjør det. Den tradisjonelt organiserte personlige assistansen ytes av kommunens helse- og omsorgstjeneste eller privat leverandør som har inngått leveransekontrakt med kommunen. Tradisjonelt organisert personlig assistanse omtales ofte som «hjemmetjenester», «tjenester i samlokaliserte boliger» og «støttekontakt». Det ytes også mye personlig assistanse innenfor kommunale helse- og omsorgsinstitusjoner, selv om det vanligvis fokuseres mest på helsetjenester når noen har behov for institusjonsopphold.
Brukerstyringen i BPA innebærer at du er assistentenes nærmeste leder, og medfører derfor et mye større ansvar enn om du bare mottar personlig assistanse. Dette er det viktig å ha fokus på når man skal skille på friheten i BPA-ordningen som er ment å sikre selvbestemmelse, og ansvaret i BPA-ordningen som skal sikre at assistanseordningen blir robust og at assistansen blir forsvarlig og god. Friheten i BPA handler bl.a. om å velge hva som skal gjøres og hvordan, når du vil ha ting gjort, hvor du vil ha assistanse og hvem du vil ansette. Ansvaret handler om å forholde seg til regelverket, lokale rammer, enkeltvedtaket og avtaler som er inngått. Disse tingene vil til sammen begrense friheten til å «bestemme alt selv» med BPA. Det er derfor viktig at du snakker med saksbehandler om hva både friheten og ansvaret i BPA vil kunne innebære for deg.
Hvis det skal etableres en BPA-ordning, er det viktig å tenke gjennom hva du vil ta ansvar for selv og hva du vil eller trenger at andre skal sikre. Brukerstyring forutsetter at du har innsikt i behovet for personlig assistanse, og at du er i stand til å lede assistentene i det daglige arbeidet.
Når det gjelder dine og de ansattes rettigheter og plikter, er det er et gjensidig ansvar dere har for å sikre hverandre en forsvarlig situasjon. Du har plikt til å sikre de ansattes rett til forsvarlig arbeidsmiljø, mens de har plikt til å sikre deg forsvarlig assistanse. Gjennom brukerstyringen/arbeidsledelsen har du imidlertid også mye ansvar selv for at assistansen blir forsvarlig.
BPA er ikke én, fast bestemt organiseringsform. Tvert imot gir BPA stort rom for individuelle tilpasninger. Du kan dessuten i ulik grad få støtte i lederrollen og -oppgavene fra kommunen (eventuelt fra privat arbeidsgiver eller medarbeidsleder). Slike støttefunksjoner kan være midlertidige eller varige, etter hva du har behov for. Det vil også bli gitt opplæring i arbeidsledelse.
Med tida vil du få egne erfaringer å spille på. Etter hvert kan dette føre til at du ønsker mer og mer ansvar. Hvis det er behov for flere tjenestetyper, f.eks. helsetjenester eller assistanse innenfor skole/utdanning eller arbeid, kan BPA enten samorganiseres med eller gis ved siden av disse.
En personlig assistent er i de aller fleste tilfeller ansatt for å gi personlig assistanse bare til én bestemt person. En del assistenter har små stillingsandeler, og vil derfor kunne ha andre arbeidsforhold. En del assistenter har ansettelsesforhold i kommunens tradisjonelt organiserte helse- og omsorgstjenester eller i flere BPA-ordninger.
I saksutredningen vil saksbehandler i kommunen kartlegge behovet for personlig assistanse. Deretter blir det fattet et enkeltvedtak, der det blir utmålt et antall timer med personlig assistanse. Vanligvis utmåles det et gjennomsnittlig antall timer per uke. Disse timene kan brukes fleksibelt gjennom året.
Kanskje har du hatt BPA tidligere, men av en eller annen grunn har dette blitt avsluttet eller erstattet av en mer tradisjonell organisering av den personlige assistansen. Det kan også tenkes at du er i ferd med å flytte til en ny kommune, og har BPA i den kommunen du skal flytte fra. Siden BPA kan være så mangt, er det ikke sikkert at du vil få en lik organisering i en ny BPA-ordning/ny kommune. Vi anbefaler derfor at du noterer ned forventninger og spørsmål du har til ny BPA-ordning/ny kommune, og tar disse opp med saksbehandler. Det er også viktig at du får fram for saksbehandler den erfaringen og kompetansen du allerede har med BPA.